2011. október 18., kedd

Falvédő készül

Mint már írtam, nem találtam nekem és lánykámnak tetsző és megfizethető falvédőt sem a neten, sem az üzletekben, így gondoltam egy nagyot és eldöntöttem: subázok. 
Mindenek előtt azt kell kitalálni, hogy mit, mekkorát és milyen mintával szeretnénk készíteni. Első nekifutásra - most már tudom - elég egy díszpárna is, hogy kiderüljön, bejön-e Neked ez a hobbi. Ha megvan az ötlet, jöhet a megvalósítás. A subázás nem igényel különösebb tehetséget, átlagos kézügyességgel (és rengeteg idővel) nyugodtan hozzáfoghat bárki. Kell hozzá suba-kanava, ami egy elég kemény és nagy lyukú anyag (hasonló a gobelin anyagához, csak durvább), horgolótű és sok-sok fonál. Ennek mennyisége menet közben derül ki - legalábbis én nem tudtam a kezdetek kezdetén, hogy miből mennyit vegyek. Ja, és nem utolsó sorban kell egy mérce, amivel azonos hosszúságúra tudom szabni a fonalszálakat. Nekem leginkább egy fa vonalzóra hajazó lécem van (kb 30 cm hosszú és 4 cm széles), aminek a felső élét kissé bevésettem, mintegy sorvezetőnek, hogy könnyebb legyen szétvágnom a szálakat.  A szélessége határozza meg a szálak hosszát, tehát ha kisebb szőrű subára vágysz, akkor elég pl. a 3 cm széles léc is, de arra számítanod kell, hogy minél rövidebb a szál, annál nehezebb dolgozni vele. Erre a lécre szépen egymás mellé fektetve, egyformán szorosra húzva feltekerem a fonalat, majd egy éles és vékony hegyű kisollóval felvágom, illetve levágom őket a lécről.

Szépen sorakoznak egymás mellé a szálak



Hegyes ollóval felvágom a szálakat



Íme a lécem és a felvágott pamutszálak



Szóval, megvettem 2 méter kanavát, itthon leterítettem a padlóra és rárajzoltam a mintát. Mivel a kislányom ágya felett egy rózsaszín IKEA-s éjjelilámpa van, így ennek mintájára óriási virágokat képzeltem el zöld háttér előtt.


Ilyen a lámpánk


Rajzoltam is hasonlókat, ceruzával, szabadkézzel. Ügyes rajzolók előnyben vannak, de a kanava alá helyezett sablonnal "csalhatunk" is egy kicsit, egyszerűen átmásoljuk a kívánt motívumot.




Ezután következett a szélek elszegése. Én, kezdőként elfelejtettem ezzel nyitni, így ezt még pótolnom kell, nehogy lecsússzanak a szálak! Ennek legegyszerűbb módja, hogy egy jó nagy varrótűbe fűzött fonállal elvarrjuk a duplán visszahajtott anyagot. Én, tű híján a horgolásos módszert választottam. Kicsit macerás a három rétegen áthúzni a horgolótűt és ezáltal a fonalat, de végeredményként egy stabil varrat keletkezik a láncszemekből. 


A duplán visszahajtott kanavát láncöltéssel elszegem


Ha ezzel megvagyunk jöhet az érdemi munka! A rajzra írjuk rá a színeket, illetve annak kezdőbetűjét, hogy menet közben véletlenül se tévesszük el! Ezután már csak a vonalakra kell figyelni! Fontos, hogy szép sorban haladjunk, mert könnyen kimaradhat egy-egy lyuk, ha előre elkészítünk egy motívumot. 




Próbáltam fotózni, hogyan történik a szál rögzítése. Nem tudom másnak hogy esik kézre, de én mindig jobbról balra haladok, bár nem vagyok balkezes. Vagy mégis? A megfelelő színű fonalat félbe hajtom, a horgolótűt átszúrom a kanava szála alatt, de úgy, hogy a fölötte lévő lyukon vissza is dugom. 

Átdugom a horgolótűt és ráakasztom a fonál-hurkot.

Itt ráakasztom a félbehajtott fonál-hurkot, majd visszahúzom a horgolótűt. Ügyelek, hogy ne rántsam át a szálat, csak kb. 1 cm-re húzom ki a fonalat. Közben szorosan fogni kell az apró fonálszál végét, mert könnyen átszalad! 

Csak kb 1 cm-re húzom át a fonalat.


Ezután a hátul marad szálakat beleakasztom a horgolótű végébe és áthúzom a hurkon. Valahogy így:

Beakasztom a fonalat a horgolótűbe, ...



... majd áthúzom a hurkon


Miután áthúztam a szálat szorosra húzom a hurkot...

Szorosra húzom a hurkot

... és beigazítom a sorába.

Katonás sorban állnak a szálak

Ezt a mozdulatot vagy ezerszer végig kell csinálni, de közben gyönyörködhetünk a szépen kirajzolódó mintákban.



Mint látható, én még nem készültem el teljesen a falvédővel, de amint ez megtörténik teszek fel képet a falra rögzítés mozzanatairól is. Egyébként a Lányom már most imádja, lépten-nyomon megsimogatja a kis puha (leendő) falvédőjét.







13 megjegyzés:

  1. Most már itt látom hogyan is történik ez... :) Nagyon -nagyon szép falvédő lesz !

    VálaszTörlés
  2. Az lenne a kérdésem,hogy ez jó szőnyegnek is,vagy nagyon lelapul ha rálépünk????

    VálaszTörlés
  3. Szia! Érdeklődnék hol vetted az alapanyagot hozzá?Gratulálok!Nagyon szép munka!
    Üdv Csiporgo :)

    VálaszTörlés
  4. Szia! Néztem a kanava méretét, de nem tudom melyik a megfelelő méret. Úgy vannak feltüntetve, hogy 10 cm-en hány lyuk van

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nem tudom milyen méretekben létezik, mert itt, a mi városunkban csak egy helyen találtam kanavát. Ott tekercsben árulják, ami 60 cm széles és olyan hosszút veszel belőle, amennyire szükséged van. Most megszámoltam, az enyémen kb. 18 lyuk van 10 cm-en. Tehát a szélessége 60 cm=108 lyuk. :)

      Törlés
  5. Milyen fonalat használsz hozzá?

    VálaszTörlés
  6. Szia! Egy kérdésem lenne, hogy a virágsziromnál az ívet azt hogyan csomóztad? Csak azért kérdezem mert ott nem mindig lyukra esik a minta!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Hát, ezt nem igazán tudom megfogalmazni... Talán az rá a legjobb kifejezés, hogy lépcsőzetesen "íveltem". Nem ragaszkodtam minden áron a vonalhoz. Mivel a csomók elég sűrűn vannak, így nem feltűnő, ha nem "patent" minden 100 %-ig. Megpróbálok a végére betenni egy képet, ahol egy szirom látható.
      Mariann

      Törlés
    2. Köszönöm a választ! Még egy kérdésem lenne, hogy milyen vastagságú fonalat használsz vagyis milyen típusut? Sima kötő fonalat?

      Törlés
  7. Szia Mariann! Szeretném megkérdezni,hogy neked a 2 mx60 cm-es falvédőbe menyi fonal ment bele? Szeretnék, egy szőnyeget készíteni a fiamnak szerinted milyen fonalat tegyek bele? Mivel azon járni is fog természetesen nem cipővel .Mi a véleményed?

    VálaszTörlés
  8. Bocsánat, hogy belevau, de láttam fiúszobában feldarabolt farmercsíkokból csomózott subaszőnyeget, ami bakanccsal is strapabíró volt. Tehát nem kell drága fonalat venni hozzá, hanem használt farmerokat lehet felhasználni hozzá és gépben is mosható, ha belefér a dobba.

    VálaszTörlés
  9. Szia! Van egy nagyobb fali suba, kb a 70 évekből. Sajnos ki lett mosva és a széle, a visszahajtott rész megfoszlott. Van rá lehetőség helyrehozni?
    Köszönöm a választ.
    Üdvözlettel Andi

    VálaszTörlés
  10. Szia! Helyreállítani utólag szerintem már nem lehet, maximum a szélét visszahajtani, de akkor a minta ott nem lesz teljes (ha egyáltalán van ott minta, mert inkább csak a háttér szokott..). Én azt csinálnám, hogy a szélén a fonalat "visszabontanám" és úgy varrnám le. Nem tudom mennyire fejtődött ki, de elég macerás munka lehet megmenteni...

    VálaszTörlés